INSPELNINGEN “PASSION OF CHRIST MED JIM CAVIZIEL

 

 

Under inspelningen av The Passion of the Christ, Jim Caviezel skedde detta:

  1. Förlorade 20 kg i vikt
  2. Träffades av ett blixtnedslag
  3. Piskades två gånger av misstag b … som efter lämnade ett 14-tums långt ä
  4. Fick axeln förskjuten
  5. Led av lunginflammation och hypotermi medan han hängde på Korset naken utomhus i flera timmar utomhus
  6. Hans kropp var så stressad och utmattad av att spela rollen att han var tvungen att genomgå HJÄRTOPERATIONER efter filminspelningen!
    Bara korsfästelsescenen tog fem veckor av inspelningstiden under två månader.
    The Passion of the Christ är den mest intjänade R-filmen genom tiderna, till 370,8 milj dollar
  7. Över hela världen drog filmen in $ 611 miljoner.

Mel Gibson betalade $ 30 miljoner ur egen ficka för produktionen eftersom ingen studio skulle ta på sig projektet.

Jim Caviezel varnades att inte ta rollen som Jesus eftersom det skulle förstöra hans karriär.

Jim Caviezel och Mel Gibson förkunnar stolt sin tro på Kristus, mitt i Hollywoods gudlöshet.
Viktigaste var den hjälpte till att omvända många själar runt om i världen.

Mel Gibsons bibliska dramafilm The Passion of the Christ både uppdelade och chockade publiken rikstäckande efter premiären av Askonsdage 2004. Filmen berömdes främst efter de sista timmarna av Jesu liv för film och föreställningar, men kritiserades för sitt grafiska våld. och påstådda antisemitiska undertoner. Oavsett fick den tre Oscar-nomineringar och förblir den mest intjänade R-klassade filmen genom tiderna.

Enligt en studie slår blixt ned i cirka 240 000 personer per år. Det är så ganska sällsynt, med andra ord – men 2003 hände det tre gånger på inspelningen av Passion of Christ .

Huvudrollsinnehavaren Jim Caviezel har hävdat att han “tändes upp som en julgran” när han filmade bergspredikan.

“Jag visste att det skulle slå mig ungefär fyra sekunder innan det hände”, berätta  skådespelaren inför“The 700 Club”. Jag tänkte:” Jag kommer att träffas. ” Och när det hände såg jag något alldeles extra grep tag i marken. ”

Caviezel sa att efter nedslaget kom eld ut ur hans huvud och hans kropp var som upplyst – även om kamerorna ännu inte hade slutat panorera till hans position.

“När kamerorna riktades mot mig”, minns Caviezel, “jag hör Mel skrika ut,”

  • “Vad har det hänt med hans hår? ” Jag såg ut som att jag fått Don Kings frisyr. “

Caviezel var inte den enda personen på uppsättningen av “The Passion of Christ” som träffades av blixtar.

“Fem minuter efter att jag blev träffad,” förklarade Caviezel, “Jon Mikalini, en assistent, går fram och säger” Är du okej? ”

Och sedan då blev  han träffad. Skillnaden var att de såg att bulten kom ner och slog Jon … Allt jag kände var denna jättesmäll i mina öron och några sekunder av en rosa, röd sky framför mina ögon. ”

Otroligt var det inte ens första gången assistentregissören träffades

Enligt BBC News hade Mikalini redan blivit ett offer för Moder naturs elektrostatiska urladdning en gång tidigare, när blixtnedslag slog ned i hans paraply – lyckligtvis bara orsakade lätt brännskador på fingertopparna.

Vilka är oddsen för att det händer? En astronomisk 1 / 11,728,889,000,000 om du bor i USA.

(Men var det endast ett naturfenomen eller visade detta inte om  Guds närvaro under filminspelningen)

Eftersom man inte kan exakt kan fläka  huden av stjärnan i verkliga livet, inrättades en dold piskstolpe bakom Caviezel medan de filmade den bodiga piskscenen.

Problemet var att en av skådespelarna som piskade inte hade det bästa känslan för målet när han svingade överhand. “Hans slag träffade mig med en sådan hastighet att jag inte kunde andas”, berättade Caviezel till “Today”. “Det är som att slå ut anden ur dig. Stinget är så fruktansvär att du inte kan andas”.

Hur är den heliga Anne Emmerich kopplad till Mel Gibsons film “The Passion of the Christ”?

Gibson har sagt att han påverkades av syster Emmerichs visioner som registrerats iThe  Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ, som transkriberades av Emmerichs sekreterare Clemens Brentano.

Många icke-bibliska händelser i filmen (se lista) kan spåras till denna bok. Vem var syster Anne Emmerich?
Anne Catherine Emmerich var en augustisk nunna som bodde i Tyskland från 1774 till 1824.

Hon minns för sina mystiska visioner av Jesu och Marias liv, inspelade i verk som “The Dolorous Passion.” Hon kallas “vördnadsvärd”, en titel som den katolska kyrkan ger heliga män och kvinnor av “heroisk dygd” som inte har blivit saligförklarade eller kanoniserade.

Sängligand i flera år, Emmerich sydde kläder för de fattiga och lockade många anhängare som sökte hennes råd och läkning.

Hennes anhängare hävdar att hon bar stigmata – såren i händer och fötter som Kristus led.

Emmerich har ansetts för helgon. Det är emellertid oklart om alla hennes skrifter var hennes egna, enligt Mary Francis Lester, redaktör på TAN Books and Publishers, som publicerar “The Dolorous Passion”.

Emmerichs visioner transkriberades av Clemens Brentano, en poet och litterär figur som, många tror, ​​utsmyckat i stor utsträckning vad Emmerich berättade för honom.

På grund av osäkerheten ingår inte Emmerichs skrifter i Vatikanprocessen genom vilken potentiella helgons liv undersöks.

Vad såg Emmerich i sina visioner?

Som skrivet av Brentano såg Emmerich visioner av den sista måltiden och kvalen i trädgården, liksom Jesu arrestering, gislingen och korsfästelse.

Synerna är ganska detaljerade. “The Dolorous Passion” beskriver många icke-bibliska händelser – som en konversation mellan Pilatus och hans fru – och icke-bibliska scener, som Pilatus “som ligger i en bekväm stol, på en terrass med utsikt över forumet, och en ett litet trebent bord stod vid hans sida, på vilket hans kontors insignier låg och några andra saker.

” I Mel Gibsons film utvidgas rollen som Pilates fru långt bortom evangeliets korta omnämnande av hennes dröm.

Gibsons Pilatus interagerar med sin fru flera gånger, och hon framställs som den sympatiska proto-kristna karaktären Emmerich beskriver.

Visionerna drar ofta från medeltida legender och resenärers berättelser, hävdar Sandra Miesel, en katolsk journalist som har forskat på Emmerich.

Till exempel beskriver Emmerich korset som att det är gjort av fem träslag, som i den medeltida legenden.

Emmerich beskriver också bibliska karaktärer med “fantastiska kläder och frisyrer som är mer skyldiga senmedeltida tysk konst än antikens faktiska mode”, skriver Miesel i en artikel för Catholic International.

Emmerichs visioner om Jesu lidande är mycket grafiska. Det finns mycket mer blod i hennes beskrivningar än i evangelierna.

I en vision tappade Jesus till exempel nära förmågan att gå och han var näst intill oigenkännlig av effekterna av hans lidande under natten.

  • Han var färglös, tärd, ansiktet var så svullet och blödande och hans skoningslösa förföljare fortsatte att plåga honom varje ögonblick mer och mer. “

Det här inlägget postades i Helgon, Historia, Jesus Kristus., Kristendom, Livet, Människan, Människan och värdet, Maria, Medvetande, Mirakler, Okategoriserade, Påsken, Profetior, Rättvisa, religion, Terrorism, Tortyr, Treenighet, Tyranni, Verklighetsbild, Visdom, Vision. Bokmärk permalänken.